Wednesday, August 17, 2011

Online Shopping Part 2

Helo,

Mari kita sambung online shopping punya ceta but today let focus on handbag. This based on my experience. hehe.... Adala kisah suka dah duka and i learnt a lots. hehe... So let me share with you guys so that you guys x kena ape yang i kena.

Kalo ada semua perasaan sekarang makin ramai orang yang jual branded handbag secara online and mostly murah dari harga kat boutique. So saya pun yang agak x berapa nak mampu tapi nak juga pun memilih online.

Dengan penuh minat membeli saya google beberapa blog yang jual handbag from US. Memang sangat murah dan saya rasa berbaloi tuk beli. Saya pun order tapi akhirnya ini yang berlaku,

1. Ditipu
-Mula2 dia kata handbag dah kat sampai kat KL and dia janji tuk postkan dlm tempoh seminggu after pembayaran. Saya dgn jujur pun membayar dengan full and percaya but after a week saya x dgr ceta, saya pun anta email and baru dia bgtau yg bag tu still kat US and dia leh kata dia silap tgk list barang yg di shipping. huhu... kat situ dah nampak agak meragukan. Maka saya abaikan.

2. Hak sebagai pengguna
-Kalo penjual ini rasa barang mereka akan lambat atau di customs. Please do inform your customer!!!! Dont wait till you customer cari you!!! Kcian ok. Ape yang saya alami, saya yang kena tanya and leh x penjual ni balas minggu depan dia akan postkan la, ada kat customs la. huhu... Kalo customer x tanya x bgtau kan. Customer bayar mahal ok. So tolongla update your customer ok!!!

3. Outstation
-Ni lagi satu penjual ni kalo oustation pun agak2la. Ni kalo sepanjang bulan pun outstation, ada gaya ke nak jadi penjual yang bjaya??? Pastu leh wat janji nak postkan barangkan. Tak ke hangin customer ni. huhu... So kalo agak2 x leh nak menjual smua sbab x tak ada masa x payahla ambk order or wat janji manis. huhu... Tolong cakap jujur ok. Customer maybe akan kurang marah kalo you bgtau ok.

4. Sila bagi tracking number
-Bukan susahkan kalo nak bagi tracking number kan? Ni x bila x sampai2 barang kan dah susah. Kadang2 customer lak kena tanya dah anta ke lom. huhu...

Tula macam2. Kadang2 kita sebagai customer nak tahu hak kita and status barang2 kita. Ialah kita dah bayar bukan x bayar pun and penjual ni pun dah janji kot. Kalo dorg dah postkan ape barang yang dorg nak jual kat blog dorg so mesti dorg dah leh estimate bila nak smpai and kalo ada problem kat customs ke ape please la info. Janganla sampai customer ternanti2 and tertanya.

So anyway, ni tips yang saya belajar,

1. Sila check betul2 blog yang anda pilih. Tgk latest entry
2.Tengok comment org
3.Tanya pendapat org
4.Jangan bayar FULL. Bayar half and extranya bila penjual kata nak shipping.
5.Beli je kat boutique. haha...

Dalam masa sama x semua penjual macam ni. Ada gak penjual yang sangat efficient. Yang ni i LIKE, so saya recommend kan blog2 ini yang saya masih x dgr lagi runggutan.

1. http://styleexchange.blogspot.com/
-Blog ni agak efficient. Reply email cpt and post barang cpt. once kita dah wat payment terus shipping. My fren yg beli kat cni pun satisfied dgn service dia.

2.http://jualanmega.wordpress.com/
-Ni pun cepat. Service ok. Puas hati.

Sampai di sini kisah saya. Actually nak ceta pasal ke x puas hati. haha.... So saya pun x nakla rakan2 jadi mcm saya. hehe... Kalo ada pengalaman mcm saya or blog yang leh dipercayai mehla berkongsi dgn saya. hehe...

Bye. Salam Nuzul Quran



1 comment:

  1. sarah letak la blog address tu.. kat fb/ twit ke.. nt xdela org lain yg tkena.. hmm..

    ReplyDelete