Monday, February 18, 2013

Sakitku.... Part 1

Susah untuk memulakan post ini....

Last month pada tanggal 8/1/2013 saya rupanya telah diserang Heart Failure..... Terkejut gak bila masa doctor bagitau. Tapi Alhamdulilah saya masih bernafas.....

Mari saya ceta mcm mana terjadinya perkara ini...

Lepas saya balik dari assigment saya di Canada, saya di serang batuk2. Saya ingat normalla kalo batuk saya penat. Saya memang rasala saya sangat cepat penat tapi saya ingat saya makin naik berat badan. Lepas 2 minggu pun tak baik lagi pastu makin teruk pastu saya sembelit. Pastu saya jumpa doctor, dia kata saya sembelit tu yang saya penat and batuk maybe musim. Okla saya terima.

After 2 weeks still penat and tiba2 kaki saya bengkak and makin penat. Bayangkan ye, saya rasa sgt penat kalo saya jalan dari train station ke office. Saya akan berhenti in between and perut saya bloated. Tapi saya degil, saya ingat because saya x berehat.

Last2 saya give up cos saya rasa super extra penat. Saya pun ambil keputusan untuk ke klinik. Doctor pun check, tgk2 blood pressure saya over tinggi and saya cakap saya sangat penat and i got short breathing. Dia pun refer saya ke pakar. Saya pun pergila ke Prince Court.

Sampai2, check blood pressure saya still high and dalam hati saya memang risau takut kidney ke ape sebab bengkak air. Dorg suruh saya rehat and dorg wat X-Ray, ambil darah. Masa ni dorg just rujuk kat doctor emergency je and dia adala rujuk ke pakar jantung cos high blood pressure kan. Masa ni dorg x detect lagi sakit ape. Pastu pergila wat ultrasound tuk tgk kidney and liver. Doctor kata semua ok. Tapi dorg tgk xray, paru2 dah masuk air and dorg bg ubat bg buang air. Memang every 10minit saya buang air dgn jayanya.

Next dorg wat echo lak. Echo test ni untuk tgk bentuk jantung. Masa inila Dr Azlina pakar jantung saya datang dan dorg tgk echo saya, ada lubang. Tapi doctor masa ni dia kata, nanti kita ceta ye sara and just ckp saya ada lubang. Masa ni memang terkejut but x tau nak pikir ape sebab sangat penat. huhu... Kemudian, saya di bawa ke emergency kembali sementara tunggu dimasukkan ke ward.

Bermula kisah baru saya.....

Saya rasa berhenti dulu di sini and nnti saya sambung kisah seterusnya. Takut panjang sangat...




No comments:

Post a Comment