Tuesday, January 4, 2011

Tips: Rancang Percutian

Haha... Tajuk mcm hebat je kan. Haha... Ape yang saya tulis ni just based on my experiance. hehe... So sharing is caring kan. Meh kita share tips2 and anda pun leh share bersama2. hehe... Ni yg saya rasa perlu di lakukan:

1. HAFAL CUTI UMUM MALAYSIA
-Kita perlu hafal or calender mesti sentiasa dekat dgn kita sbab, kita boleh rancang cuti kita dgn betul dan dapat kurangkan pengambilan Annual Leave kita. hehe... lebih2 lagi tuk org PET yg cutinya agak limited sikit.
-Biasanya saya akan pilih waktu yg ada cuti so saya perlu cuti 2 atau 1 ari sahaja. Jgn bnyak2 ambk cuti tuk holiday cos kita x kan tahu bila kita sgt2 memerlukan Annual leave itu.
-Biasanya public holiday ticket flight, hotel akan mahal sikit but kalo kita book awal insyallah dia akan murah sikit.

2. APE YANG HENDAK ANDA LAKUKAN
-Listkan ape yang anda minat tuk lakukan like for example, berehat ke, shopping ke, tgk budaya ke, smua anda kena titik beratkan.
-Macam saya, saya berminat tuk lihat tmpt org. So saya senaraikanla kalo saya g negara ni ape yg leh saya wat. Contohnya, Singapore. Nape saya pilih cni sbab saya nak g Universal Studio dia. Bali sebab org kata lawa so saya pilihla Bali

3. KUMPUL DUIT
-Bila dah pilih2 negara mana nak g kumpula duit. hehe...

4. JUALAN MURAH TICKET FLIGHT
-Kena sentiasa alert dgn promotion2 Airasia or MAS or yg sewaktu dgnnya.
-Waktu promotion, memang berbaloi2la beli. Walau kadang2 kita beli sethn sblom. Kalo murah ape salahnya kan? Janji murah. Haha..
-Mcm last year kami dapat RM35 je tuk g KK walaupun kami beli dalam bln 9 mcm tu and bln 3 2011 baru g ye. Sangat berbaloikan?
-Selalu2la surf Airasia or MAS cos kita x kan tahu luck mcm mana sewaktu membeli ticketkan. hehe...

5. TANYA ORG YANG PERNAH PERGI
-Bila kita berbual2 dgn org yang pernah pergi kita akan tahu:
a) budget berapa
b)hotel
c)transportation
d)makanan
e) tempat mana yg nak dilawati
-ini semua per supaya kita sampai sana x terkejut and org2 ni dah tahu dan berpengalaman so dorg tahula ape yg patut kita tahu.

6. BACA REVIEW DI INTERNET
-Kadang2 baca review ni penting cos dorg akan bg suggestion dan pengalaman dorg
-Review2 ni pun ada yg baik and buruk so kita tahula mana yg terbaik.

7. BOOKED HOTEL
-Dari perbualan dgn kawan kita akan tahu Hotel mana yg sesuai. Tapi kalo x puas hati gak, leh surf internet. Dgn adanya teknologi, majority hotel smua dah ada kat internet. Kita leh tgk sendiri lokasi, keadaan bilik dan comments dari others pelancong
-Pilih hotel ikut budget da tema percutian anda. Kalo anda g tuk percutian mewah, pilihla yg mewah tapi kalo yg budget pilihla yg budget. Kerana dari cni kita leh jimat cermat. hehe...
-Sebulan sblum dah leh wat reservation and 3 days before pergi call balik hotel to confirm our reservation.

8. TRANSPORTATION
- Ada sesetengah negara, kita leh menggunakan public transport dan ada setengah negara susah sikit nak bergantung pada public transport
-Kalo g Indonesia, memang kena pakai Supir cos sana susah nak pakai public transport sbab dari satu tempat ke satu tempat jauh. Try tanya kawan2 so korgla ambk no tel and contact org ni 2 or 3 weeks before and again 2 days before sampai. pastu jgn lupa negotiate harga ye. hehe...
-Kalo negara yg leh bergantung pada public transport pakaila sepenuhnya cos jimat tau. hehe... kadang2 lagi senang tau cos x jam and terus smpai ketempat di tuju
nasihat pakai public transport ni, sampai2 terus ambil dorg punya map. So senang sikit nak rancang and jangan malu bertanya ye.

Itula tips2 yang saya leh share. Ni based on percutian yg x pakai travel agency cos biasanya saya akan travel cara budget maklumla keja makan gaji. hehe.... Sebab kalo pakai travel agency pun kadang2 murah gak but x sure cos saya x pernah try. Maybe in the future kaya sikit kot. hehe....Kalo ada yg tiba2 saya ingat nnti saya update ye.

Kesimpulannya, kita perlu merancang, tanya org dan rajin2 baca blog or buku pasal tempat yg kita nak tuju. Hopefully this will help a little bit. hehe... Enjoy merancang holiday!!!

No comments:

Post a Comment